Declarația Partidului Politic Alianța „Moldovenii”

Partidul Politic Alianța „Moldovenii” consideră că Legea privind securitatea  națională, pe baza căreia președintele Moldovei, Maia Sandu, a creat Consiliul  Național de Securitate, subordonat șefului statului, dotat cu împuterniciri nelimitate  și care, de fapt, înlocuiește toate celelalte puteri ale statului, este contrară  Constituției. 

Atragem atenția asupra faptului că articolul 6 din Constituția Republicii Moldova  stabilește principiul separării și cooperării puterilor. În Moldova, puterea legislativă,  executivă și judecătorească sînt separate și cooperează în exercitarea prerogativelor  ce le revin, în conformitate cu prevederile Constituției. Acesta este un element  fundamental al unui stat civilizat și de drept și anume el are rolul de a exclude  concentrarea puterii nelimitate în mîinile unei singure persoane, ceea ce, la rîndul  său, garantează prevenirea abuzurilor.  

Parlamentul reprezintă puterea legislativă, guvernul și președintele – puterea  executivă, iar instanțele judecătorești – puterea judecătorească.  

În baza Legii nr. 249 din 10.07.2025 privind securitatea națională, președintele  Moldovei, Maia Sandu, a emis un decret privind înființarea Consiliului Național de  Securitate (CNS). Se pune întrebarea necesității creării acestui nou organism, în  situația în care există deja SIS, contrainformații, armata națională și alte structuri de  forță. Totuși, o analiză mai atentă arată că este vorba despre crearea unui nou organ  de stat cu competențe extinse și nelimitate, care înlocuiește de fapt toate celelalte  ramuri ale puterii.  

Din Legea privind securitatea națională reiese că Consiliul Național de Securitate  este principalul organ de conducere al țării și că toți sînt obligați să se supună  deciziilor și să furnizeze informații CNS. CNS este condus de președinte, secretarul  CNS este numit tot de președinte, iar organizarea și funcționarea CNS sînt stabilite  de regulamentul CNS, care este adoptat de însuși CNS.  

În același timp, pentru neîndeplinirea deciziei CNS este prevăzută tragerea la  răspunderea penală, iar acesta va fi singurul organ din țară, neîndeplinirea deciziei  căruia atrage răspundere penală. De asemenea, pentru prima dată în istoria Moldovei,  neîndeplinirea deciziei unui organ al puterii va constitui o infracțiune.   

Alianța „Moldovenii” atrage atenția asupra faptului că există doar două cazuri în care  neexecutarea unei decizii poate atrage răspundere penală: neexecutarea unei hotărîri  judecătorești definitive și neexecutarea unui ordin al comandantului. Ambele cazuri  sînt clare și justificate. În același timp, conform art. 115 alin. 3 din Constituție,  înființarea de instanțe extraordinare este interzisă. Dar în situația privind CNS nu  există nici măcar un proces judiciar. Decizia - și imediat răspundere penală.

Avînd în vedere retorica noilor (vechilor autorități), ne putem imagina ce speranțe și  planuri se pun în noua structură, iar dacă toate acestea se „aplică” realităților  existente, concluziile sînt îngrozitoare.   

În decretul prezidențial privind înființarea CNS, singura bază juridică invocată este  articolul 88 din Constituție, potrivit căruia președintele Republicii Moldova  îndeplinește și alte atribuții stabilite de lege.  

Alianța „Moldovenii” consideră că, în acest fel, pe baza „altor atribuții”, președintele  creează un organ „de buzunar” cu atribuții nelimitate, care este în același timp și  tribunal, și parlament, și orice altceva. 

În acest sens, propunem parlamentului de noua legislatură să anuleze legea  anticonstituțională menționată, în baza căreia a fost creat Consiliul Național de  Securitate, dotat cu împuterniciri nelimitate și care înlocuiește de fapt toate celelalte  ramuri ale puteri de stat, întrucît toată puterea oricum se află în mîinile partidului de  guvernămînt „Acțiune și Solidaritate”, condus, de fapt, de Maia Sandu.

Prezentăm o listă a unor atribuții ale președintelui, conform articolului 12 din Legea nr. 249 din 10.07.2025, care prevede că, în cadrul asigurării securității naționale, președintele Republicii Moldova:  

c) aprobă acțiunile și măsurile necesare pentru asigurarea securității naționale,  potrivit prevederilor legislației;  

d) solicită informații și rapoarte de la persoanele juridice de drept public și de  drept privat, care sunt parte integrantă a sistemului securității naționale, în vederea  monitorizării și evaluării îndeplinirii funcțiilor generale ale sistemului securității  naționale;  

f) instituie, prin decret, și prezidează consilii și comisii consultative în domeniile  securității statului și al apărării naționale pentru efectuarea de analize și  formularea de propuneri strategice în domeniile respective;  

g) emite decrete privind asigurarea securității naționale, care sunt obligatorii pentru executare;  

h) reprezintă Republica Moldova pe plan internațional în probleme de securitate, participă la reuniuni și negocieri internaționale;  

i) poartă tratative și încheie tratate internaționale, în numele Republicii Moldova, care vizează securitatea națională;  

j) promovează cooperarea internațională privind securitatea națională, inițiază  parteneriate strategice și exerciții comune, schimburi de informații și alte activități similare, în scopul consolidării securității naționale;  

k) solicită date și rapoarte de la sectorul de securitate pentru evaluarea securității naționale și luarea deciziilor, în condițiile legii;  

l) inițiază și promovează proiecte de acte normative privind securitatea națională pentru actualizarea și adaptarea cadrului normativ și instituțional la schimbările mediului de securitate;  

m) coordonează și monitorizează activitatea sectorului de securitate prin stabilirea, prioritizarea și revizuirea intereselor naționale și a obiectivelor de securitate, prin examinarea documentelor de politici și a actelor normative, precum și prin prezentarea opiniilor pe marginea acestora;  

n) avizează și coordonează documentele de politici și actele normative cu impact asupra securității naționale, inclusiv în domeniile energetic, agroalimentar, cibernetic, informațional și cel al politicii externe, asigurând coerența acestora cu Strategia securității naționale a Republicii Moldova și integrându-le în cadrul general de reziliență și securitate națională;  

o) coordonează activitatea Serviciului de Informații și Securitate al Republicii  Moldova;  

p) conduce Consiliul Național de Securitate și asigură punerea în aplicare a deciziilor acestuia;  

r) numește și eliberează din funcție secretarul Consiliului Național de Securitate;  

s) participă la inițiative de cooperare cu organizații și structuri internaționale privind  securitatea națională, în scopul efectuării schimbului de bune practici și al  prevenirii încălcărilor normelor legale, contribuind la asigurarea transparenței  decizionale și responsabilității în sectorul de securitate.  

Alianța „Moldovenii” consideră că, în acest fel, în baza „altor atribuții”, președintele creează un organ „de buzunar” cu competențe nelimitate, care este concomitent și  tribunal, și parlament, și orice altceva.   

În acest sens, propunem parlamentului de noua legislatură să anuleze legea anticonstituțională menționată, în baza căreia a fost creat Consiliul Național de  Securitate, dotat cu împuterniciri nelimitate și care, de fapt, înlocuiește toate celelalte  puteri ale statului.  

Domnilor deputați, toată puterea se află deja în mîinile partidului de guvernămînt „Acțiune și Solidaritate”, condus, de fapt, de Maia Sandu. Poate că ar fi timpul să  încetați să vă bateți joc de Constituție?     

Planul de investiții al regiunii dumneavoastră 26 proiecte de legi Mesele rotunde despre programul partidului Cine sîntem? Susțineți-ne
Partidul Politic Alianța „MOLDOVENII” își propune consolidarea întregii societăți în atingerea singurului său scop important: ca țara noastră să fie unită, puternică, bogată și fericită pentru toți cetățenii săi. Dacă sînteți de acord cu această idee, citiți Programul partidului Alianța „MOLDOVENII”.