Programul Partidului Politic Alianța "MOLDOVENII”
1. Programul pp Alianța „MOLDOVENII” este calea de ieșire din criză, de stabilizare și de modernizare a țării.
În ultimele decenii, societatea moldovenească se află permanent într-o stare de schimbare (reformare) fără o perspectivă clară de finalizare a reformelor începute și de găsire a unui echilibru durabil în domeniile-cheie ale vieții.
Devine din ce în ce mai clar, că abordările obișnuite, adesea schematice, nu oferă explicații complete despre ceea ce se petrece în Moldova și, în plus, nu oferă răspunsuri la întrebarea: „ce-i de făcut?”
Succedarea continuă a politicienilor, nivelul redus al prognozelor social-politice în societate, absența abordări analitice sistemice, cunoașterea slabă a propriei istorii, nivelul scăzut al culturii și a dragostei pentru țară și popor, precum și o gândire strategică slabă, nu permit clasei guvernante să dezvolte o strategie eficientă de depășire a fenomenelor de criză și de asigurare a mișcării progresive a societății.
Principalele forțe politice, în loc să se concentreze pe soluționarea problemelor privind dezvoltarea propriului stat, a economiei și a vieții sociale a acestuia, și-au definit ca priorități orientarea Republicii Moldova spre interesele altor state și „cerșirea” internațională. Unii „lucrează” cu Estul, alții cu Vestul...
Practica ne arată, că o astfel de politică nu duce țara la prosperitate, ci doar sporește contradicțiile, aduce discordie în societate, oamenii devin mai săraci, iar țara ajunge în capcana datoriilor.
În aceste condiții, în țară demult s-a copt necesitatea apariției unei forțe politice pro-moldovenești, formate din profesioniști în economie, afaceri, cultură, sfera umanitară și în alte domenii ale vieții, adevărați patrioți ai țării lor, care au un singur scop - ieșirea din criză, stabilizarea, modernizarea și prosperitatea Republicii Moldova.
Acest lucru este posibil numai dacă liderii statului vor consolida poporul în baza unei idei naționale, vor fi capabili să construiască cu partenerii externi relații, bazate pe pragmatism și respect reciproc, reieșind, în primul rând, din interesele Republicii Moldova, și vor implementa măsuri de reunire a țării cu Transnistria, de dezvoltare rapidă a economiei și de îmbunătățire radicală a vieții poporului moldovenesc.”
Puterea este a Oamenilor și tot ce există bun la noi în țară este strict datorită oamenilor și entuziasmului. Asta suntem, o echipă de entuziaști care știm cum și știm că dorim să rămânem la noi acasă și să trăim normal și bine și sănătos.
Care sunt valorile noastre? – omenia, grija față de familie, față de oameni. Credem în libertatea umană și în potențialul fiecăruia de a deveni ce își dorește. Statul trebuie să susțină acest potențial și să îl dezvolte la noi acasă, nu să îl exporte. Credem într-un statul responsabil, comunitățile solidare, cetățeanul activ ș i dezvoltarea durabilă.
Anume așa suntem noi - cetățeni ai Moldovei, care am decis să ne unim forțele pentru dezvoltarea țării noastre și am creat pp Alianța „MOLDOVENII”.
2. Scopul principal al Republicii Moldova este construirea unei societăți de prosperitate economică și socială, în care trăiesc mulți oameni fericiți. Acești oameni își cunosc bine istoria, cultura, tradițiile strămoșești, și le urmează. Acești oameni trăiesc într-o țară cu aer și apă curate, sunt mândri de trecut, fericiți de prezent și cred într-un viitor bun pentru ei, pentru familiile lor și pentru țară în ansamblu.
3. Sarcinile de bază în drumul spre atingerea scopului principal:
3.1 Soluționarea problemei transnistrene, reintegrarea Republicii Moldova prin dialogul pașnic permanent cu liderii și locuitorii regiunii transnistrene, precum și cu participanții formatului internațional 5+2. Acest conflict este de natură politică și elitistă, de aceea baza pentru rezolvarea lui rapidă este înțelegerea de către toate părțile a faptului, că în el lipsește componenta etnică și religioasă.
3.2 Realizarea politicii de neutralitate, dezvoltarea unui sistem de securitate națională, care are scopul de a proteja suveranitatea și independența țării, a preveni acțiunile militare pe teritoriul Republicii Moldova.
3.3 Stabilizarea sistemului politic, care include:
-
Perfecționarea legislației cu scopul de a consolida strategia și tactica de dezvoltare a țării, pe care trebuie în mod obligator să le urmeze toate forțele politice.
-
Consolidarea treptată a sistemului de partid, comasarea partidelor .
-
Eliminarea dublării funcțiilor și îmbunătățirea sistemului puterii executive din țară. Concentrarea puterii executive în mâinile Președintelui prin desființarea funcției de prim-ministru. Alegerea Președintelui cu majoritate calificată în Parlament;
-
Consolidarea legislativă a drepturilor opoziției de a influența selectarea candidaților pentru instituțiile sistemului judiciar și agențiile de securitate, acordarea opoziției funcției de control asupra comisiei electorale centrale și curții de conturi;
-
Reducerea efectivului aparatului de stat, inclusiv a organelor de drept, pentru a elimina dublarea funcțiilor, a selecta pentru funcțiile publice cei mai talentați oameni, a crea în mod prioritar pentru politicieni și funcționari publici condiții pentru slujire eficientă statului și poporului. Păstrarea tuturor înlesnirilor și angajarea funcționarilor publici disponibilizați;
-
Îmbunătățirea legislației în vederea eliminării conflictelor de interese la luarea deciziilor guvernamentale importante de către persoanele cu cetățenie dublă;
-
Îmbunătățirea sistemului electoral cu scopul de a elimina complet utilizarea structurilor de stat din țară și străinătate în interesul actualei guvernări, utilizarea tehnologiilor frauduloase, care limitează posibilitățile de vot pentru unele grupuri de cetățeni și creează prioritate de vot pentru alte grupuri de cetățeni. Eliminarea fraudării rezultatelor alegerilor, în special în străinătate. În acest sens, se recomandă studierea și folosirea experienței țărilor dezvoltate în organizarea participării diasporei la alegeri, procesul de vot al căreia e dificil să fie controlat de către activiștii societății civile;
-
Dezvoltarea societății civile de origine moldovenească. Crearea, la nivel de stat, a unui sistem permanent de dialog între autorități și asociațiile societății civile, inclusiv asociațiile proprietarilor de afaceri;
-
Formarea statului și a elitei politice prin selectarea și pregătirea celor mai talentați tineri pentru a guverna statul;
-
Creșterea în continuare a autonomiei autorităților locale prin redistribuirea impozitelor pe venit a persoanelor juridice și fizice în favoarea provinciei. Încurajarea autorităților locale să câștige bani prin redistribuirea impozitelor în cazul implementării unor proiecte de investiții inițiate de autoritățile locale.
3.4. Implementarea reformei judiciare nu prin utilizarea subvențiilor străine pentru a subordona judecătorii și procurorii intereselor autorităților, ci prin implementarea unui set de măsuri, dintre care principalele sunt:
-
Creșterea semnificativă a salariilor angajaților din sistem, astfel ca ei să poată întreține familia, achiziționa o locuință bună și oferi copiilor educație la un nivel material și social înalt;
-
Venirea în sistem a oamenilor profesioniști, obiectivi, cinstiți, cu un simț sporit al dreptății, capabili de empatie și compasiune;
-
Rechemarea, prin votul poporului, a persoanelor care nu au îndreptățit așteptările.
3.5. Revizuirea funcțiilor Curții Constituționale, a principiilor numirii judecătorilor constituționali, consolidarea independenței Curții Constituționale conform următoarelor principii:
-
Interdicția de a modifica textul Constituției prin interpretarea lui de către membrii Curții Constituționale;
-
Interdicția de a modifica textele legilor în vigoare prin interpretarea lor de către membrii Curții Constituționale;
-
Pentru a evita conflictele de interese la luarea celor mai importante decizii, a interzice persoanelor care dețin altă cetățenie, în afară de cea Republicii Moldova, să ocupe funcția de judecător al Curții Constituționale. Acest lucru este necesar pentru a evita conflictele de interese la luarea celor mai importante decizii;
-
Perfecționarea sistemului de numire (alegere) a membrilor Curții Constituționale în așa fel, ca membri acestei instituții să devină persoane de înaltă moralitate, cei mai onești, experimentați și pregătiți din punct de vedere profesional;
-
Nu mai puțin importantă este crearea unui sistem de independență financiară completă a Curții Constituționale față de puterea politică, precum și un serviciu separat de securitate pentru acest cel mai important organ al puterii judiciare.
3.6 Reforma economică, dezvoltarea pieței interne în scopul dezvoltării rapide și cuprinzătoare a societății și a statului. Pentru a face acest lucru, trebuie să asigurăm:
-
Distribuirea uniformă a activității de afaceri în teritoriu și, în consecință, dezvoltarea uniformă a tuturor regiunilor țării.
-
Condiții pentru dezvoltarea substituției importurilor și a exportului, pentru creșterea rapidă a ponderii afacerilor naționale în domenii și sectoare vitale ale economiei, în special în agricultură, precum și în domeniile industriei, energiei și finanțelor. În special, aceste măsuri vor include scutirea de impozitul pe venit pe o perioadă de până la 25 de ani, precum și o rambursare integrală în termen de 10-15 ani a investițiilor făcute de oamenii de afaceri în producerea de mărfuri, conform condițiilor stabilite de o Lege specială, dacă s-a investit în mediul rural (centre raionale);
-
Condiții pentru dezvoltarea uniformă a economiei, a infrastructurii inginerești și sociale în toată țara.
-
Nivelul înalt pe piața internă, controlul eficient asupra monopolurilor și inadmisibilitatea cartelurilor.
-
Totodată, este foarte important să se excludă posibilitatea lichidării companiilor locale prin legislația anti-monopol precum și, în cazul încălcării ei, să se reducă semnificativ amenzile, care pot fi aplicate doar prin decizia instanței de judecată. Amenda maximă pentru prima încălcare a legislației anti-monopol nu trebuie să depășească 100.000 lei;
-
Calitatea înaltă și siguranța pentru populație (în special pentru copii) a bunurilor de larg consum și a produselor alimentare. În acest scop perfecționarea legislației pentru a exclude din circulație bunurile care conțin materiale artificiale dăunătoare sănătății, precum și OMG-urile. Asigurarea unui sistem de control asupra respectării noii legislații de către consumatori;
-
Posibilități ca orice cumpărător să obțină informații veridice despre calitatea produsului achiziționat și beneficiile (daunele) lui pentru sănătate;
-
Excluderea totală din circulația pe piața internă a mărfurilor de contrabandă, semi-contrabandă și a celor contrafăcute;
-
Limitarea publicității, în special a mărfurilor dăunătoare sănătății oamenilor (mai ales a copiilor), precum și a produselor alimentare;
-
Posibilitatea ca cetățenii (indiferent de puterea lor de cumpărare), companiile și statul să achiziționeze bunurile și serviciile de calitate necesare în țara lor. Vorbim despre încurajarea de către stat a afacerilor privind crearea magazinelor de firmă ale unor branduri mondiale cunoscute (ale căror produse moldovenii le cumpără în prezent din străinătate) pe teritoriul Republicii Moldova, precum și formarea unor companii en-gros mari, care au contracte directe cu producătorii de materii prime, consumabile și materiale folosite în businessul mic. Cu această abordare, cea mai mare parte a marjelor comercianților străini va rămâne în țara noastră;
-
Crearea pe întregul teritoriu al țării a unei rezervații ecologice, curățate complet de substanțe chimice, îngrășăminte artificiale, gunoi și praf chimic;
-
Crearea științei, industriei și agriculturii, capabile să producă și să ofere lumii bunuri și servicii noi, curate;
-
Dezvoltarea sectorul energetic cu scopul de a obține independența energetică totală a țării;
-
Existența condițiilor stabilite prin lege pentru dialogul continuu între business și guvern. Crearea, cu ajutorul statului, a unei asociații de afaceri, pentru ca la luarea deciziilor guvernamentale să se țină cont de interesele economiei.
3.7 Dezvoltarea unui sistem financiar, capabil să dezvolte eficient economia și familiile. Pentru a face acest lucru, trebuie să fie implementat următorul complex de măsuri:
-
A introduce un șir de completări și modificări la Legea privind Banca Națională a Republicii Moldova (BNM), pentru a direcționa activitatea BNM spre dezvoltarea sistemului financiar și a economiei, ca sarcină principală a acestui organism;
-
A implementa un set de măsuri pentru reducerea semnificativă a ratelor la depozite și creditare în economie, creând condiții pentru utilizarea monedei naționale pentru dezvoltare, împrumuturi în lei pentru proiecte de investiții, precum și pentru dezvoltarea familiilor;
-
A crea Fondul de Dezvoltare Economică a Moldovei prin emiterea leilor moldovenești în sumă echivalentă cu 50% din fondurile stocate în rezervele valutare, jumătate din veniturile din privatizare, precum și majoritatea fondurilor valutare pe care statul (BNM) le va achiziționa în viitor. Asigurarea utilizării eficiente a acestor fonduri pentru dezvoltarea economiei Republicii Moldova pe baza experienței acumulate în țară și în străinătate, precum și a înțelegerii proprii (moldovenești) a intereselor noastre și a situației create în lume. Din resursele fondului de dezvoltare, să fie create Banca de Dezvoltare a Investițiilor de Stat, Banca de Economii de Stat, Banca Agrară de Stat, Societatea Ipotecară de Stat și Societatea de Investiții de Stat pentru investiții în fonduri de risc pentru dezvoltarea întreprinderilor de înaltă tehnologie;
-
A spori substanțial, din contul mijloacelor publice, mărimea fondului de garantare a depozitelor populației, și a transfera acești bani în rezervele valutare ale statului. Este important ca populația și alți investitori să aibă garanții clare de stat împotriva unor eventuale pierderi;
-
A permite utilizarea legală și comercializarea criptomonedei. A dezvolta bursele de criptomonedă;
-
A fixa în Constituție posibilitatea ca populația să folosească fără restricții moneda moldovenească în numerar, ceea ce este necesar pentru a proteja cetățenii de acțiunile arbitrare ale statului;
-
A asigura stabilitatea leului, pentru aceasta fiind suficient volumul existent al rezervelor valutare;
-
A reforma piața valorilor mobiliare astfel, ca afacerile naționale și fondurile investitorilor să fie protejate cu siguranță de posibile fenomene de criză .
Putem enumera și alte măsuri care ar trebui luate pentru dezvoltarea sistemului financiar, important e să definim clar problema și să o rezolvăm în așa fel, ca în final să obținem următoarele:
-
În țară circulă doar leul (băncile moldovenești oferă împrumuturi numai în lei; bunurile și serviciile moldovenești se comercializează numai cu lei; depozitele în băncile moldovenești sunt plasate numai în lei; imobilele și terenurile se comercializează doar cu lei, valorile mobiliare emise de rezidenți se tranzacționează doar cu lei etc.);
-
Leul este stabil și „legat” de principala monedă liber convertibilă în activitatea economică externă;
-
Ratele la depozite în sistemul bancar nu depășesc 2%, la credite – 5%;
-
Este asigurat accesul la creditarea investițională a economiei în lei la rate mici, pe perioade lungi;
-
Banca națională creditează băncile comerciale în lei și le asigură cumpărarea nelimitată a monedei străine în conformitate cu procedura stabilită, care exclude garantat abuzurile;
-
Este asigurat regimul cel mai favorabil pentru activitatea companiilor de investiții;
-
Legislația stabilește pentru companii și cetățeni oportunități de a investi în economie prin investitori profesioniști, în așa fel ca aceste investiții să fie foarte bine protejate de „businessmenii” și „piramidele” fără scrupule;
-
Guvernul are acces la resursele de creditare ale Băncii Naționale, în baza unei Legi speciale.
3.8 Restabilirea mediului ambiant.
Implementarea primei etape a unui astfel de program trebuie să dureze 5 ani și să conțină următoarele prevederi:
-
implicarea activă a științei academice și universitare în implementarea proiectului național „Restabilirea mediului ambiant”.
-
prin reducerea angajaților aparatului de stat, în cadrul Ministerului Mediului în toate regiunile țării să fie create și asigurate cu state de personal mari Inspectorate de Bazin pentru refacerea și protecția resurselor de apă ale principalelor râuri și lacuri de acumulare din țară. Sarcinile lor principale sunt de a stabili:
- întocmirea hărților detaliate ale izvoarelor și afluenților râurilor;
- evaluarea stării acestora;
- elaborarea și implementarea măsurilor de restabilire a debitului de apă a lor;
- lichidarea iazurilor construite ilegal ;
- evaluarea stării, refacerea și dezvoltarea zonelor de protecție sanitară a râurilor și a rezervoarelor mari de apă. Dacă este necesar, achiziționarea terenurilor din zonele sanitare protejate, care au devenit proprietate privată;
- crearea unor pepiniere de plante, utilizate în dezvoltarea zonelor de protecție sanitară;
- controlul asupra integrității faunei și florei în bazinele hidrografice și rezervoarele mari de apă.
3.8.1 Definirea clară a hotarelor pădurilor și parcurilor. Interzicerea construcției în păduri și parcuri fără permisiunea Guvernului Republicii Moldova.
3.8.2 Excluderea totală, în păduri și parcuri, a activităților economice care implică tăierea copacilor.
3.8.3 Sporirea substanțială a numărului de persoane implicate în dezvoltarea și întreținerea parcurilor.
3.8.4 Crearea în fiecare cartier urban și sat a unor subunități ale serviciilor urbane (rurale), angajate în îmbunătățirea și amenajarea zonelor populate. Dotarea acestor subunități cu mini-fabrici de producere a plăcilor de pavaj, echipamente necesare, inventar, semințe și material săditor. Implicarea pensionarilor în această activitate. Contrar părerilor, acest lucru nu costă scump.
3.8.5 Revizuirea totală a standardelor și reglementărilor tehnice privind producerea semințelor, răsadurilor și produselor alimentare în scopul creării condițiilor pentru revenirea la hrana curată, de înaltă calitate, sănătoasă și cu adevărat gustoasă.
3.8.6 Stimularea creării întreprinderilor mici de însemnătate regională, pentru producerea și prelucrarea laptelui și a cărnii.
3.8.7 Interzicerea totală a importării și utilizării semințelor și a răsadurilor bazate pe organisme modificate genetic (OMG).
3.8.8 Interzicerea totală a producerii și importării produselor alimentare care conțin OMG-uri, proteine de origine netradițională, precum și a componentelor artificiale dăunătoare sănătății omului (coloranți, umpluturi, arome, îndulcitori, conservanți etc.).
3.8.9 Trecerea treptată a unei părți mari a agriculturii la permacultură.
3.8.10 Direcționarea subvențiilor guvernamentale exclusiv către agricultura ecologică.
3.8.11 Crearea unei rețele de laboratoare moderne de stat (și private) pentru controlul calității medicamentelor, semințelor, materialului săditor, produselor alimentare, mărfurilor pentru copii și articolelor de uz casnic.
3.8.12 Interzicerea treptată (peste 5 ani) a utilizării recipientelor și ambalajelor din polietilenă (și alte materiale artificiale), cu scopul de a le înlocui cu cele naturale (sticlă, hârtie, lemn, ceramică, țesături naturale, lozie și alte materiale naturale).
3.8.13 Unificarea recipientelor din sticlă, utilizate pe piața internă.
3.8.14 Stimularea producerii de țesături, îmbrăcăminte și încălțăminte din materiale naturale, inclusiv utilizarea cânepei în aceste scopuri.
3.8.15 Construirea unor fabrici de sticlă, suplimentar la cele existente.
3.8.16 Crearea întreprinderilor de producere a mărfurilor de uz casnic din materii prime naturale (mobilier din lemn; vase și ustensile din lut, porțelan, sticlă și fontă; cosmetice și detergenți din plante etc.).
3.8.17 Dezvoltarea treptată a medicinii preventive și de restaurare, bazate pe transmiterea cunoștințelor despre modalitățile de menținere și restabilire a sănătății; crearea centrelor de medicină naturistă; dezvoltarea turismului balnear, bazat pe folosirea metodelor medicinii non-medicamentoase și a practicilor spirituale; crearea întreprinderilor de producere a medicamentelor exclusiv din plante.
3.8.18 Crearea și implementarea unui program de stat privind promovarea vegetarianismului și a consumului de crudități vegetale, bazat pe o abordare științifică, fără excese.
3.8.19 Interzicerea publicității produselor alimentare și a medicamentelor.
3.8.20 Elaborarea și implementarea unor standarde noi în sistemul comercial, necesare în contextul înlocuirii ambalajelor artificiale cu cele naturale, precum și extinderea gamei de produse naturale perisabile; crearea sistemului de schimb al containerelor în toate magazinele de comerț cu amănuntul.
3.8.21 Elaborarea și implementarea programului de stat privind introducerea standardelor de mediu în construcții.
3.8.22 Stimularea creării întreprinderilor de producere a materialelor de construcție din materii prime ecologice (acoperișuri ceramice, țevi, instalații sanitare; acoperișuri din materiale vegetale; ferestre, uși și case din lemn; izolații termice minerale etc
3.8.23 Stimularea construcției masive a așezărilor agricole ecologice. Elaborarea planurilor generale ale localităților rurale existente reieșind din standardele așezărilor ecologice.
3.8.24 Elaborarea și implementarea programului de stat privind colectarea și procesarea deșeurilor.
3.8.25 Implementarea cerințele standardelor europene față de autoturismele ecologice.
3.8.26 Scutirea deplină de impozitul pe venit pentru companiile participante la implementarea acestui program.
3.8.27 Crearea și popularizarea, în familii, a serviciilor de blocare a accesului la internet la domiciliu la site-uri pornografice și alte site-uri, precum și la informații de calitate redusă, care insuflă copiilor noștri valori morale și culturale străine poporului moldovenesc. Crearea, evident pe bază electivă, a unui organism de stat capabil să formeze o politică corespunzătoare în acest domeniu.
Introducerea cursului „Restaurarea și întreținerea mediului ambiant” în instruirea elevilor și studenților.
Programul de restaurare a mediului ambiant poate deveni parte a ideii naționale și un puternic stimulent pentru dezvoltarea diferitor sectoare ale economiei. Implementarea unui astfel de program va redistribui activitatea funcționarilor, sporind semnificativ motivația și eficiența muncii lor, va ridica entuziasmul și încrederea populației în viitorul țării și va genera peste hotarele ei un interes enorm pentru țara noastră.
3.9. A soluționa, la nivel de stat, următoarele sarcini privind dezvoltarea turismului:
3.9.1. A întocmi lista zonelor populate, a zonelor naturale și a rezervațiilor, a monumentelor naturale, arhitecturale și culturale, a ansamblurilor monastice, a cramelor mari și mici, precum și a altor întreprinderi unice din țară, care pot fi dezvoltate ca obiecte de infrastructură turistică.
3.9.2 Din contul statului a elabora proiecte cuprinzătoare privind dezvoltarea obiectelor (complexelor) de infrastructură turistică. Aceste proiecte trebuie să conțină:
- Descrierea ideologiei complexului turistic, adică o descriere detaliată a ideii care va face acest loc interesant pentru turiști. Acest document ar trebui să conțină informații complete despre viitorul complex turistic, legendele lui naturale, topografice, istorice, arheologice, culturale și de altă natură, texte pentru ghizii turistici (este foarte important ca ghizii să nu se contrazică între ei în relatările lor despre obiectivele țării și istoria ei).
- Planul general de dezvoltare a complexului turistic, cu indicarea amplasamentelor si a principalelor caracteristici ale facilităților turistice si de infrastructură (situri arheologice, hoteluri, restaurante, stațiuni balneare, sanatorii, spatii sportive si de divertisment, centre medicale, locuri de joaca, plaje, cheiuri, săli de conferințe etc.).
- Locurile de amplasare și condițiile de atribuire a terenurilor pentru construirea obiectelor de infrastructură turistică.
- Condițiile, în care investitorilor potențiali li se propune să investească bani în crearea infrastructurii turistice (descrierea principalelor cerințe pentru parametrii unui obiect turistic, termenele de proiectare și construcție, volumul minim de investiții, numărul minim de locuri de muncă create, salariul minim pentru angajații viitoarelor obiecte, obligațiile statului de a crea infrastructura necesară, publicitatea și managementul complexului, beneficii fiscale și de altă natură etc.).
-
Propuneri concrete privind dezvoltarea infrastructurii de transport, a sistemelor de comunicații și inginerie.
-
Un sistem elaborat de administrare a complexului turistic.
-
Calcularea resurselor de muncă și măsurilor necesare pentru a atrage și antrena „creierele” și forța de muncă dispărută.
3.9.3. A organiza, în baza licitațiilor sau a concursurilor de investiții, atragerea investitorilor pentru crearea infrastructurii turistice specifice, reflectate în proiecte relevante în conformitate cu paragrafele 3.9.1-3.9.2.
3.9.4. A atrage în țară, folosind capacitățile șefilor de departamente (dacă este necesar, și ale statului) un număr maxim de companii care administrează lanțuri hoteliere internaționale cu scopul de a investi în infrastructura turistică. Exemple de astfel de lanțuri: Hilton, Sheraton, Marriott, Sofitel, Holiday Inn, Ritz-Carlton și așa mai departe.
3.9.5. A încuraja crearea complexelor turistice în așezările ecologice și comunitățile rurale în apropierea cărora există obiective turistice interesante.
3.9.6. Pe măsură ce va apare infrastructura turistică modernă, a investi banii statului în publicitate constantă a Moldovei turistice și a oportunităților pe care le oferă ea. În această publicitate, a pune un accent deosebit pe caracteristicile moldovenilor și culturii moldovenești, vechimea meleagului Moldovei, unicitatea peisajelor sale naturale, vechea cultură a vinificației, precum și puritatea hranei, aerului, obiceiurilor, artei populare etc.
3.9.7. A încuraja companiile turistice moldovenești prin acordarea unor înlesniri fiscale maxime pe veniturile provenite din comercializarea excursiilor prin Moldova.
3.10 Este important ca țara să aibă aeroporturi bune, comunicații feroviare, autostrăzi spre obiectivele turistice, dar si în toată tara. Drumurile bune sunt pur și simplu necesare pentru comunicațiile eficiente între cetățeni și companiile din țară.
Principalele măsuri de dezvoltare a infrastructurii drumurilor și transporturilor:
-
Construirea rețelei de drumuri, biciclete și pietoni, reieșind din dotarea fiecărei localități și clădiri de locuit cu un drum (trotuar) cu suprafață dură;
-
Crearea unei companii aeriene naționale pentru transportul de pasageri;
-
Acordarea întreprinderii de stat „Calea Ferată a Moldovei” a statutului de întreprindere planificată cu pierderi, subvenționată de stat;
-
Răscumpărarea de către Republica Moldova a portului fluvial Giurgiulești de la actualii proprietari.
3.11 Implementarea unui complex de măsuri privind sporirea natalității și reîntoarcerea în țară a emigranților de nevoie:
-
A acorda familiilor tinere un credit ipotecar pentru cumpărarea locuinței, pe 25 de ani cu o perioadă de grație de rambursare de 3 ani, statul plătind 25% din rata creditului la nașterea primului copil;
-
Aceleași condiții se aplica și la nașterea celui de-al doilea copil, dar cu o vacanță de rambursare a creditului de 5 ani, statul plătind 50% din rata dobânzii la credit;
-
Aceleași condiții se aplică și la nașterea celui de-al treilea copil, statul plătind 75% din rata dobânzii la credit;
-
Aceleași condiții la nașterea celui de-al patrulea și următorilor copii, cu acoperire integrală de către stat a procentelor la creditul ipotecar;
-
Condițiile de mai sus vor fi extinse și asupra cetățeniilor Republicii Moldova, care doresc să se întoarcă în patria lor cu copiii, cu condiția ca copiii din aceste familii să fie educați în instituții preșcolare și de învățământ din Republica Moldova;
-
Crearea unui registru complet al persoanelor care locuiesc în afara Republicii Moldova, menținerea contactului constant cu emigranții - cetățeni ai Republicii Moldova în scopul angajării lor și acordării altui ajutor în patrie.
3.12. Asigurarea unui nivel ridicat de trai pentru oameni și a stabilității sociale prin:
-
Implementarea programului de dezvoltare economică a țării;
-
Protejarea maxim eficientă a păturilor social-vulnerabile ale populației - cetățeni care nu au capacitatea de a rezolva în mod independent problemele sociale și au nevoie în mod obiectiv de sprijinul statului;
-
Trecerea la o politică ce asigură redistribuirea cheltuielilor sociale exclusiv în favoarea celor mai vulnerabile pături ale populației, cu excluderea simultană a transferurilor sociale către familiile înstărite.
-
Asigurarea accesului general la principalele prestații sociale de calitate, care includ, în primul rând, îngrijirea sănătății și educația generală;
-
Crearea condițiilor economice, care să permită populației apte de muncă să-și folosească veniturile proprii pentru a asigura un nivel ridicat de consum social, inclusiv o mai bună calitate a serviciilor în domeniul educației și asistenței medicale, precum și un nivel de trai decent la bătrânețe.
3.13 Dezvoltarea culturii, educației și științei bazate pe cele mai recente realizări globale, precum și pe propria noastră experiență în crearea unui nou mediu de viață și a unei țări curățate de deșeuri, cu aer și apă curate.
3.14 Respectarea totală și necondiționată a drepturilor și libertăților omului și inadmisibilitatea aplicării standardelor duble.
3.15 Păstrarea și consolidarea valorilor morale ale societății, bazate pe tradițiile poporului moldovenesc, inclusiv pe cele familiale și religioase, precum și pe potențialul cultural și științific al țării. Protecția împotriva pătrunderii în legislația moldovenească a așa-ziselor „valori”, asociate cu înțelegerea distorsionată a „toleranței” și pericolul distrugerii tradițiilor, a instituției familiei și a sistemului de educare a tinerei generații.
3.16 Orientarea sistemului de creștere și educare a tinerilor spre dezvoltarea patriotismului, a mândriei pentru țară, istoria, cultura și tradițiile ei. Cultivarea, la tineri și la părinți lor, a interesului profund pentru dezvoltarea propriului stat, a dorinței de a obține o educație și de a crea proiecte pentru propria dezvoltare în patrie .
3.17 Prin referendum general, a stabili odată pentru totdeauna denumirea justificată istoric a națiunii și limbii majoritare a moldovenilor.
3.18 În politica externă:
-
Menținerea neutralității militare și politice a statului moldovenesc. Neamestecul în conflictele dintre marile puteri regionale și globale. În activitatea reprezentanțelor externe prioritară fiind promovarea intereselor economice ale Republicii Moldova;
-
Dezvoltarea prioritară a relațiilor de prietenie cu cei mai apropiați vecini ai noștri – România și Ucraina.
-
Dezvoltarea relațiilor tradiționale de prietenie cu Rusia și alte țări din CSI;
Integrarea în UE fără grabă nejustificată, reieșind din situația internațională care se schimbă rapid și din analiza constantă a consecințelor acestei integrări. Stabilirea relațiilor de prietenie cu toate țările europene, bazate în primul rând pe interese economice;
-
Menținerea relațiilor de prietenie cu SUA. Studierea și aplicarea practică, în dezvoltarea ulterioară a legislației moldovenești, a experienței SUA ca exemplu de sistem politic bine gândit și echilibrat, care ține cont de interesele unor categorii largi ale populației;
-
Dezvoltarea relațiilor pragmatice cu alte țări ale lumii, bazate pe cooperare reciproc avantajoasă în sfera economică și umanitară;
-
Propagarea și promovarea dincolo de hotarele țării a brandului Moldova - o țară frumoasă, curată, cu o istorie și o cultură bogată, populată de oameni educați, o țară cu oportunități bune de investiții.
4. DISPOZIȚII FINALE
- Programul pp Alianța „MOLDOVENII” nu este îndreptat împotriva cuiva, suntem plini de atitudine pozitivă față de alte popoare și interesele lor!
- Noi nu putem aștepta ca politicienii noștri profesioniști să-și amintească de dragostea lor pentru țară, propriul popor și să dezvolte ideea națională și programele strategice de înaltă calitate privind dezvoltarea statului. Politicienii noștri sunt foarte ocupați. Cineva i-a distras reușit pe politicienii noștri de la principalele probleme ale țării și ale oamenilor.
- De aceea noi, fiecare la locul său, muncim și vom continua să muncim pentru concetățenii noștri. Suntem obligați să luptăm pentru noi înșine, pentru poporul nostru, pentru propria noastră conservare și dezvoltare, bazându-ne pe temelia puternică, creată de strămoșii noștri.
Proiectul nostru este începutul acestei lupte.