Strategia de optimizare a sistemului de asigurare a securităţii naţionale

Baza securităţii naţionale a Republicii Moldova o constituie cetăţenii, asiguraţi cu condiţiile necesare pentru o viaţă normală şi pentru dezvoltare. Condiţiile esenţiale pentru asigurarea securităţii naţionale sînt: existenţa unei idei naţionale, a unor programe strategice de dezvoltare, crearea unui sistem financiar național dezvoltat, iar în baza acestuia asigurarea creşterii rapide a economiei naţionale şi dezvoltarea mediului de afaceri, restabilirea integrităţii teritoriale, precum şi atingerea unui nivel înalt al capacităţilor societăţii şi statului în faţa ameninţărilor externe. Aceste sarcini de bază stabilesc obiectivele concrete ale strategiei de securitate, care constau în neutralizarea sau înlăturarea completă a surselor ameninţărilor şi a riscurilor la această etapă a dezvoltării statului şi societăţii, precum şi pentru prognozarea viitorului.

O componentă importantă a securităţii Republicii Moldova este protejarea intereselor naţionale, care se manifestă atît în viaţa ţării, în general, cît şi în anumite domenii de activitate ale societăţii. Interesele naționale ale Republicii Moldova reprezintă totalitatea intereselor echilibrate ale poporului, societății și statelor în domeniile economic, de politică internă, social, militar, internațional, informațional, de frontieră, de mediu și altele.

Acestea au un caracter pe termen lung și definesc obiectivele de bază, sarcinile strategice și curente ale politicii interne și externe a statului, inclusiv în domeniul asigurării securității naționale.

Interesele naţionale ale Republicii Moldova constau în următoarele:

A. În apărarea independenţei, suveranităţii, restabilirea integrităţii teritoriale, prevenirea agresiunii militare împotriva Moldovei, prevenirea acțiunilor militare pe teritoriul țării, asigurarea condiţiilor pentru o dezvoltare paşnică, democratică a persoanei, societăţii şi statului;

B. În inviolabilitatea regimului constituţional, a suveranităţii şi integrităţii teritoriale a Republicii Moldova, în stabilitatea politică, economică şi socială a societăţii, a instituţiilor guvernamentale;

C. În aplicarea necondiţionată a legii şi menţinerea ordinii legale, precum şi în neutralizarea cauzelor şi condiţiilor, care conduc la apariţia extremismului politic şi religios, a separatismului şi consecinţelor cu caracter social, a conflictelor etnice şi religioase, a terorismului;

D. În predominarea cotei businessului naţional faţă de cel străin în domenii şi sectoare vitale ale economiei, în special, în agricultură și producția de produse alimentare, dar şi în domeniul industriei, energeticii şi finanţelor;

E. În asigurarea unui nivel înalt de viaţă a poporului şi a stabilităţii sociale;

F. În respectarea drepturilor şi libertăţilor omului pretutindeni şi necondiţionat, în inadmisibilitatea aplicării standardelor duble în acest caz;

G. În păstrarea şi consolidarea valorilor morale ale societăţii bazate pe tradiţiile poporului moldovenesc, inclusiv cele religioase, valorile general umane, dar şi a potenţialului cultural şi ştiinţific al ţării;

H. În asigurarea măsurilor de revenire la respectarea Constituţiei Republicii Moldova, inclusiv, în ceea ce priveşte denumirea limbii de stat. În predarea în şcoli şi universităţi a adevăratei istorii a Republicii Moldova şi a poporului moldovenesc, în oprirea proceselor de denaţionalizare a moldovenilor. În educarea patriotismului şi mîndriei pentru propriul popor și ţară;

I. În respectarea drepturilor şi libertăţilor constituţionale ale cetăţenilor, în obţinerea şi utilizarea informaţiilor, în dezvoltarea tehnologiilor moderne a telecomunicaţiilor, protecţia resurselor informaţionale de stat de accesul neautorizat;

J. În dezvoltarea serviciilor mass-media publice şi de stat, alături de cele private;

K. În crearea condiţiilor politice, juridice, organizatorice şi de altă natură pentru asigurarea protecţiei frontierelor de stat ale Republicii Moldova, în conformitate cu legislaţia naţională în vigoare şi cu normele activităţii economice şi de altă natură în zona de frontieră a ţării;

L. În eliminarea completă a contrabandei, a importului şi producţiei mărfurilor contrafăcute;

M. În apărarea intereselor naţionale ale Republicii Moldova în sfera internaţională, în asigurarea suveranităţii, consolidarea poziţiilor Moldovei pe arena internaţională, în dezvoltarea relaţiilor de egalitate, dar şi reciproc avantajoase cu toate ţările şi asociaţiile integraţioniste, în primul rînd, cu partenerii tradiţionali ai Moldovei în Europa şi Asia;

N. În menţinerea şi îmbunătăţirea mediului înconjurător în lume, în general, şi în Republica Moldova, în special;

O. În crearea condiţiilor pentru naşterea şi educarea unor generaţii tinere sănătoase fizic şi mental, inclusiv prin îmbunătăţirea calităţii produselor alimentare ecologice şi limitarea efectelor negative asupra psihicului încă neformat al copiilor şi al tinerilor din partea mass-media, inclusiv a celor electronice;

P. În apărarea persoanei, a societăţii şi a statului de terorism, inclusiv internaţional, dar şi de dezastre naturale şi de cele provocate de tehnologizarea excesivă şi de consecinţele lor;

Q. În crearea condițiilor pentru dezvoltarea uniformă a economiei, a infrastructurii inginerești și sociale pe teritoriul întregii țări;

R. În întoarcerea cetățenilor Republicii Moldova, care au fost nevoiți, sub influența diferitelor circumstanțe, să emigreze din țara noastră.

Ameninţările existente şi cele prognozate şi riscurile la care sînt supuse interesele naţionale ale Republicii Moldova sînt un factor cheie pentru determinarea conţinutului, priorităţilor şi direcţiilor principale ale securităţii naţionale a ţării.

11.1. Provocările şi ameninţările la adresa securităţii naţionale

Securitatea naţională − este realizarea în practică a unei strategii bine gîndite, care asigură oamenilor o dezvoltare socială stabilă şi o viaţă decentă în condiții de stabilitate și securitate, prin contracararea și neutralizarea eficientă și în timp util a amenințărilor și riscurilor. Se consideră că baza securităţii naţionale este supravieţuirea fizică a societăţii, păstrarea suveranităţii şi integrităţii teritoriale a ţării, nivelul înalt al potenţialului în faţa pericolelor şi ameninţărilor, atît externe, cît şi interne, asigurarea pentru cetăţeni a unor condiţii necesare pentru o viaţa normală, dar şi pentru dezvoltare.

În acest context, strategia ar trebui să fie alcătuită reieșind din analiza naturii şi specificului ameninţărilor, precum și a dinamicii manifestării și orientării acestora. La elaborarea acestei strategii este important să se ţină cont de nivelele de securitate ca o stare, în care ameninţările externe şi interne nu ajung la un nivelul critic, dar care prezintă un pericol pentru interesele vitale ale persoanei, societăţii şi statului.

După februarie, 2022 au crescut brusc amenințările de natură militară la adresa Republicii Moldova, care vin deja nu atît din partea formațiunilor militare ale regimului separatist de la Tiraspol și a politicii agresive anticonstituționale dusă de liderii acestuia, cît din partea unor forțe distructive interne, susținute de unele state din regiune.

Procesul îndelungat de reformare a organizaţiei militare, finanţarea insuficientă a apărării naţionale şi imperfecţiunea cadrului juridic menţin la nivel scăzut instruirea operativă şi pregătirea militară a Forţelor Armate, ceea ce duce la scăderea nivelului securităţii militare a Republicii Moldova în general. În același timp, investițiile mici în armata națională, făcute sub presiunea partenerilor occidentali, nu vizează consolidarea capacității de apărare a Moldovei, ci mai degrabă transformarea țării noastre într-o altă forță proxy în războaiele hibride ale puterilor globale în regiune, ceea ce, de asemenea, nu sporește securitatea Moldovei și a populației sale. Drept exemplu, putem menționa achiziționarea de radare pentru necesitățile armatei moldovenești, în situația în care practic nu există niciun echipament de apărare aeriană pentru care aceste radare ar putea funcționa. Evident, se planifică folosirea acestor radare în scopuri de informații ale altor state, fapt asupra căruia a trebui să atragă atenția toate forțele patriotice din țară.

Ameninţările la adresa securităţii naţionale a Republicii Moldova în sfera internaţională se manifestă, de asemenea, prin încercările anumitor forţe externe de a se opune consolidării statalităţii şi suveranităţii reale a ţării, în scopul atingerii unor obiective geopolitice incompatibile cu interesele fundamentale ale Republicii Moldova. Încercările de a diminua rolul suveranităţii statului pe arena internaţională, de a slăbi potenţialul său intern, de a adînci divizarea societăţii moldoveneşti în ciuda amestecului abuziv în treburile interne. Se intensifică amenințarea pătrunderii agenților și a tehnicii operaționale a serviciilor de informații străine pe teritoriul Republicii Moldova, inclusiv din țări cu care are frontieră comună.

Procesele de integrare au căpătat o mare importanță în economia mondială, devenind un factor semnificativ al securităţii regionale și subregionale și în menținerea păcii. Cu toate acestea, în era deglobalizării, este în continuă creştere concurenţa economică, politică şi militară dintre puterile mondiale şi regionale, tendinţa de implicare a ţărilor mici în această cursă, ceea ce creează riscuri suplimentare, în cazul unei abordări superficiale a scopurilor finale ale concurenţei pe arena internaţională. În această privință, cea mai importantă sarcină a oricărei guvernări din Republica Moldova este de a nu permite acțiuni militare pe teritoriul țării.

Ameninţările la adresa securităţii economice a statului, în condiţiile unui sistem financiar subdezvoltat şi, în consecinţă, a economiei în general, vin de la „reacţia în lanţ” a crizelor financiare şi economice într-o serie de ţări industrial dezvoltate. Amplificarea continuă a inegalităţii dezvoltării economice, şi, prin urmare, a calităţii vieţii între ţările aflate în proces de reformare şi ţările industrial dezvoltate, contribuie la creşterea migraţiei necontrolate în masă, pierderea forţei de muncă calificate, dar şi introducerea în masă a capitalului străin în domeniul financiar, ceea ce poate complica pe viitor, finanţarea direcţiilor prioritare de dezvoltare a economiei naţionale. În țară, practic, nu mai există bănci cu capital național.

Dezvoltarea continuă a crimei organizate transnaţionale aduce prejudicii, în special, ţărilor cu un nivel ridicat al corupţiei, cu sisteme juridice nedezvoltate şi cu nivel scăzut de trai al populaţiei. Aceste reţele criminale favorizează comerţul ilegal cu arme şi fiinţe umane, contrabanda cu droguri, transformînd statele mici, cu sisteme juridice ineficiente, în coridoare şi puncte de sprijin pentru această activitate ilegală de amploare.

Concomitent cu pericolele tradiţionale externe, apar şi ameninţări noi, necunoscute anterior, provocări care ameninţă stabilitatea, securitatea naţională şi politică. Se intensifică ameninţările din sfera informaţională, în rezultatul elaborării de către unele ţări a conceptelor de război informaţional, care presupune influenţa asupra sferelor informaţionale a altor ţări, inclusiv a Moldovei. Asemenea riscuri se referă la posibile perturbări în funcţionarea sistemelor de informaţii şi de telecomunicaţii, precum şi securitatea păstrării resurselor informaţionale, obţinerea accesului neautorizat la acestea. Tot la acest tip de riscuri se referă şi accesul fără restricţii la Internet pe site-uri cu conţinut dubios, care seamănă desfrîu, infantilism şi apatie în sufletele tinerei generaţii.

O ameninţare netradiţională pentru state similare cu Republica Moldova, ca mărime şi nivel de dezvoltare, este creşterea rapidă a numărului de surse mass-media, inclusiv electronice, care aparțin sau sînt finanţate de către persoane fizice şi state străine, una dintre sarcinile cărora este deznaționalizarea şi mancurtizarea moldovenilor. În condiţiile în care Guvernul, pe parcursul mai multor ani, trece cu vederea încălcările Constituţiei și tratează într-un mod foarte arbitrar Legea fundamentală, încurajînd numirea incorectă din punct de vedere istoric a limbii de stat, atunci cînd continuă studierea istoriei falsificate a poporului Republicii Moldova, iar Academia de Ştiinţe a Moldovei este pasivă şi timidă în studierea istoriei Moldovei şi a întrebărilor privind identitatea naţională, apare o ameninţare reală ca Republica Moldova să fie înghiţită în viitorul apropiat de România, în condiţiile statului vecin.

Posibilitatea destabilizării sistemului social în rezultatul măsurilor inadecvate de gestionare a economiei şi a unor politici insuficient gîndite şi echilibrate a clasei conducătoare, în condiţiile instabilității puterii, constituie, de asemenea, o ameninţare la adresa securităţii naţionale. În același timp, factorii interni de riscuri și amenințări se manifestă, spre deosebire de cei externi, mai discret. Stabilitatea statului poate fi atinsă, prin urmare, doar atunci cînd este asigurată în mod corespunzător securitatea sa externă şi internă.

Securitatea politică poate fi asigurată prin neutralizarea pericolelor şi ameninţărilor cu care se confruntă sistemul statal şi constituţional al ţării, funcţionarea sistemului politic şi al tuturor instituţiilor statale în interesul majorităţii cetăţenilor.

Atingerea unui nivel suficient al securităţii naţionale, înţeles ca sistem de protecţie a intereselor vitale ale societăţii şi statului, capabil să îndepărteze de Moldova pericolele şi ameninţările, va oferi posibilitatea de a continua şi de a dezvolta tendinţe pozitive în politică, economie, sfera socială, în relaţiile interstatale. Dezvoltarea ţării în condiţiile stabilităţii şi securităţii va contribui, în cele din urmă, la rezolvarea principalului obiectiv strategic − ridicarea nivelului şi calităţii vieţii cetăţenilor Republicii Moldova.

11.2. Principalele aspecte ale securităţii naţionale

Prevenirea ameninţărilor sus-numite necesită soluţionarea unui număr mare de obiective strategice, tactice şi practice. Trebuie să evidenţiem domeniile prioritare de consolidare a statalităţii moldoveneşti şi să formulăm priorităţile pentru fiecare dintre ele.

Securitatea persoanei este o componentă esenţială a securităţii naţionale şi unul dintre obiectivele principale ale dezvoltării socio-politice şi socio-economice a comunităţilor de oameni şi a statelor civilizate ale lumii.

Securitatea persoanei înseamnă protecţia persoanelor împotriva pericolului de natură violentă sau non-violentă. Aceasta stare se caracterizează prin lipsa creşterii ameninţărilor în ceea ce priveşte drepturile omului, siguranţa şi chiar viaţa sa. Securitatea persoanei înseamnă protejarea oamenilor de ameninţări şi situaţii grave larg răspîndite, prin consolidarea capacităţilor lor de contracarare eficientă a acestora.

Conceptul de securitate al persoanei însemnă cu siguranţă mult mai mult decît absenţa conflictului violent. Acesta cuprinde domeniul drepturilor omului, accesul la oportunităţi economice, odihnă, educaţie şi servicii medico-sanitare. Acesta este un concept cuprinzător, care include problematica eliberării membrilor societăţii de frică şi sărăcie, la baza căruia va sta conceptul protecţiei libertăţilor fundamentale şi extinderea drepturilor omului. Acest concept include, de asemenea, posibilitatea pentru cetăţeni de a-şi proteja cu uşurinţă familia de negativul, prostul gust şi imoralitatea, cu care multe mass-medii, rețele de socializare și internetul, în general, bombardează oamenii, precum și posibilitatea oricărui cetățean moldovean de a utiliza banii în numerar după bunul său plac.

Strategia asigurării securităţii omului este construită în baza identificării gradului de protecţie al oamenilor expuşi ameninţărilor şi riscurilor. Aceasta înseamnă, de asemenea, că statul moldovenesc trebuie să creeze sisteme politice, sociale, de protecţie a mediului, economice, informaţionale, militare şi culturale, care să ofere oamenilor elementele de bază pentru supraviețuire, păstrarea demnităţii și existenţă.

Securitatea militară. Securitatea militară asigură protecția statului împotriva atacurilor armate din exterior, inviolabilitatea și integritatea teritorială, independența statului și se caracterizează prin starea forțelor armate, care permite un răspuns flexibil și în timp util la amenințările externe de natură militară, menținînd un anumit echilibru al puterii și locul țării pe arena internațională.

Securitatea militară a Moldovei presupune că Forţele Armatei Naţionale au o structură optimă, precum şi caracteristici cantitative şi calitative, capabile să neutralizeze sau să evite pericolul militar. Anume din acest motiv Republica Moldova are nevoie de o armată care are toate posibilităţile să răspundă adecvat ameninţărilor curente într-o lume în schimbare, în cazul oricăror scenarii, să garanteze securitatea şi integritatea teritorială a ţării.

Toate aceste aspecte ale securităţii naţionale, precum şi dinamica schimbării ameninţărilor şi pericolelor în acest domeniu, ar trebui să găsească reflectarea adecvată în Concepţia Securității Naţionale şi Doctrina Militară a Republicii Moldova. Din punctul de vedere al protejării intereselor naţionale, cooperarea politică şi militară pe arena internaţională, în baza condiţiilor reciproc avantajoase şi acceptabile, rămîne actuală pentru Moldova. Principalele priorităţi în acest caz rămîn a fi neutralitatea politică în declarațiile și acțiunile conducerii țării, precum și menţinerea stabilităţii politice regionale, relaţiile de bună vecinătate şi paritatea militar-strategică.

Securitatea în sfera internaţională, se caracterizează prin absenţa ameninţărilor la adresa păcii mondiale şi a celei din anumite regiuni, asigurarea protecţiei intereselor naţionale şi valorilor de ameninţările internaţionale.

Varietatea şi complexitatea problemelor interne, dar şi internaţionale, existenţa situaţiilor de criză presupune o evaluare în timp util a priorităţilor fiecăreia dintre ele în politica externă a Republicii Moldova. Concentrarea resurselor politico-diplomatice, militare, economice, financiare și de altă natură pentru soluționarea sarcinilor prioritare de politică externă trebuie să fie proporțională cu importanța lor reală pentru interesele naționale ale Republicii Moldova, iar amploarea participării la afacerile internaționale trebuie să fie adecvată contribuției reale la consolidarea poziției țării.

Relaţiile de înţelegere reciprocă şi cooperare cu alte state, la nivel regional şi global, sînt resursele-cheie ale Moldovei pentru promovarea intereselor naţionale în politica externă. În același timp, interesele naţional-statale includ interesele de menţinere a ordinii, prin stabilirea unor relaţii cu ţările vecine şi cu aliaţii. Cea mai importantă condiţie pentru o politică externă eficientă este profesionalismul şi stabilitatea corpului diplomatic, precum şi continuitatea politicii externe în guvernele care se succed.

Securitatea economică contribuie la dezvoltarea şi funcţionarea normală a economiei ţării şi a mecanismului ei economic, şi a difreritor segmente – financiar-bancar, energetic, de infrastructură, resurse umane, investiţional, fiscal etc. În acest sens, este importantă politica statului, care asigură dezvoltarea sistemului financiar naţional efcient, precum şi crearea stimulenţilor pentru dezvoltarea ramurilor prioritare şi distribuirea uniformă a activităţii economice pe întreg teritoriul ţării.

Acest tip de securitate presupune capacitatea statului moldovenesc şi a societăţii de a asigura o balanță pozitivă a comerțului exterior și un volum minim necesar al produsului naţional pentru supravieţuirea de sine stătătoare şi dezvoltarea ţării. Concomitent, aceasta este şi o sarcină de protecţie a resurselor economice strategice ale ţării de impactul şi controlul forţelor ostile şi criminale, precum şi o asigurare fiabilă a drepturilor și libertăților economice fundamentale ale cetățenilor.

Securitatea politică înseamnă inviolabilitatea suveranităţii naţionale, viabilitatea orînduirii de stat şi a sistemului constituţional, formarea şi funcţionarea eficientă a sistemului politic, dar şi a tuturor instituţiilor de stat în interesul majorităţii cetăţenilor, inadmisibilitatea presiunii externe şi a amestecului brutal în treburile statului din partea forţelor externe.

Problemele de formare, întreţinere şi punere în practică a securităţii politice sînt actuale pentru Republica Moldova, ele țin de politica de stabilitate, maturitatea şi responsabilitatea partidelor politice, de supremaţia legii în societate şi depind de acţiunile eficiente ale puterii de stat. Sistemul politic şi de stat al societăţii moldoveneşti contemporane nu este încă în măsură să răspundă adecvat provocărilor, pericolelor şi ameninţărilor din acest domeniu. Moldova trebuie să înţeleagă şi să formeze un mecanism eficient pentru asigurarea securităţii politice.

Ameninţările la adresa securităţii interne a Republicii Moldova derivă, în primul rînd, din structura societăţii, gradul de fragmentare a ei şi de cît de profundă e diferenţierea, inegalitatea socială şi fragmentarea politică datorită prezenţei unui număr mare de partide mici. În acest context, securitatea sistemului politic trebuie construită în baza principiului atingerii unui consens între toate forțele politice în ceea ce privește principalele probleme ale existenței și dezvoltării statului moldovenesc, precum și în baza solidarităţii sociale şi a responsabilităţii pentru protejarea intereselor vitale ale persoanei, societăţii şi statului. Pentru atingerea acestor obiective, este extrem de importantă crearea unui sistem de formare (educație) în țară a elitei – persoane, care în niciun caz nu vor pune interesele personale mai presus de stat și care vor forma un acord comun cu privire la problemele-cheie de funcționare și dezvoltare a statului.

Securitatea socială presupune o stare a societăţii, în care sînt realizate principiile fundamentale ale justiției sociale, oferind cetățenilor un set de beneficii sociale de bază și standarde ridicate de viață: protecția vieții, a sănătății, a bunăstării, a drepturilor și libertăților omului, ceea ce, în ansamblu, creează fundamentul stabilității sociale.

Securitatea socială în Republica Moldova poate fi asigurată prin crearea condiţiilor pentru consolidarea societăţii şi atingerea stabilităţii sociale, bazate în primul rînd pe rezolvarea cu succes a programelor naţionale în domeniul accesului familiilor la o finanțare de calitate pentru propria dezvoltare, a sănătății, locuinţelor accesibile, învăţămîntului, creşterii numărului populaţiei, asigurarea cu pensii.

Aceste obiective strategice pot fi realizate în condiţiile creşterii economice, promovarea unui curs economic eficient al ţării.

Securitatea juridică este strîns legată de statul de drept şi înseamnă respectarea necondiţionată a normelor legale, atît de către cetăţenii de rînd, cît şi de organelor statului, precum şi realizarea garantată a tuturor drepturilor şi obligaţiilor stabilite de legislaţia în vigoare. În această problemă o mare importanţă are selectarea, instruirea, formarea morală şi susţinerea materială a persoanelor care lucrează în acest domeniu și excluderea în totalitate a conflictelor de interese în procesul decizional la nivelul Parlamentului, Președintelui, Guvernului, sistemului judiciar și, în special, al Curții Constituționale.

Securitatea informaţiilor se referă la aspectele interne şi externe ale securităţii naţionale şi este menită să protejeze siguranţa spaţiului informațional, patrimoniul cultural al ţării, dar şi informaţiile speciale, care constituie secrete de stat şi profesionale.

Într-un sens mai larg, ea înseamnă suprimarea efectelor nefavorabile ale influenţei informaţional-propagandistice asupra cetăţenilor Republicii Moldova, legate de răspîndirea ideilor ostile intereselor de stat, tradiţiilor culturii naţionale, identităţii şi ordinii juridice.

Transparența frontierelor de stat pentru fluxurile de informații a creat o situație fundamental diferită în funcționarea instituțiilor publice, iar integrarea infrastructurilor statului pe baza sistemelor informatice (financiar-bancare, de transport, reţelelor electrice şi conductelor de gaze) le-a transformat în potențiale obiecte ale confruntării informaționale. Devine evident faptul, că imposibilitatea gestionării de facto a spaţiului informaţional din propria ţară duce la limitarea semnificativă a suveranităţii şi chiar pune sub semnul întrebării posibilitatea existenţei în continuare a statului în forma sa clasică.

Securitatea spiritual-morală. Aceasta reprezintă situaţia, în care sînt protejate conştiinţa publică şi sănătatea morală a naţiunii, valorile ei tradiţionale, spirituale şi modul de viaţă, de influenţele externe nefavorabile. Aceasta implică introducerea pe scară largă de către autorităţile moldoveneşti în viaţa publică (şi în primul rînd în sistemul de învăţămînt şi instruirea cadrelor pentru serviciul de stat) a unor norme morale, sprijinul confesiunilor tradiţionale, dar şi a tradiţiilor culturii naţionale în interiorul ţării.

Securitatea în domeniul ecologic – înseamnă minimizarea posibilității potențial existente de a provoca daune mediului în procesul de funcționare a entităților economice, asigurînd pe perioade lungi de timp un echilibru durabil și optim între ecosistemele naturale și antropice, tehnosferă și populație. Vorbim de trecerea treptată a producerii la una absolut inofensivă pentru sănătatea fizică şi mintală, la alimente ecologice, dar şi la excluderea treptată a produselor chimice şi a altor materiale artificiale din diferite sfere de consum, inclusiv ambalajele produselor alimentare şi înlocuirea lor cu unele naturale.

Securitatea în sectorul energetic este determinată de probabilitatea ameninţărilor cu caracter economic, social-politic, de politică externă, de origine umană și naturală la adresa bazei resurselor energetice, a aprovizionării consumatorilor cu combustibil și energie, a disponibilității unor capacități suficiente de generare a energiei, precum și de surse alternative de energie, și de calitatea gestionării energiei și a utilizării raționale a combustibilului și a resurselor energetice.

Securitatea în domeniul criminologic este determinată de gradul de securitate al societăţii moldoveneşti, al subiecţilor care gestionează, în special al persoanei, de atacurile criminale ale structurilor criminale şi elementelor lor asupra intereselor vitale ale cetăţenilor şi statului.

În vederea perfecţionării asigurării legislative a activităţii organelor de drept, sînt necesare eforturi coordonate a tuturor ramurilor la toate nivelurile puterii. Acestea trebuie să vizeze îmbunătăţirea substanţială a situaţiei criminogene în ţară, crearea condiţiilor pentru lupta eficientă cu criminalitatea şi terorismul, precum şi inevitabilitatea răspunderii pentru crimele săvîrşite, asigurarea unei protecţii sigure a drepturilor şi libertăţilor constituţionale ale cetăţenilor.

Reformele permanente în domeniul judiciar și de drept, care sînt inițiate în propriul interes de următoarea guvernare, creează instabilitate în structurile de forță și în sistemul judiciar, alungă din sistem personalul înalt calificat și creează condiții pentru fărădelegi față de cetățeni și structurile de afaceri, care sînt considerate neloiale față de actuala guvernare. Această practică trebuie încetată o dată și pentru totdeauna! Trebuie oprite toate aceste pseudoreforme și fixată constituțional structura sistemului judiciar și a organelor de drept.

Securitatea în domeniul demografic este determinată de gradul de securitate al cantităţii şi componenţei etnice a populaţiei Moldovei de influența factorilor negativi interni şi externi.

Securitatea în sfera intelectuală include starea de protecție a rezultatelor activității spirituale, mentale, intelectuale a societății și a drepturilor individului și a entității economice individuale la proprietatea intelectuală.

Securitatea în domeniul ştiinţifico-tehnologic include capacitatea statului moldovenesc de a asigura menţinerea şi dezvoltarea calitativă a potenţialului său ştiinţific şi tehnic, care corespunde nivelului mondial contemporan, nevoilor societăţii şi necesităţii de a menţine competitivitatea întreprinderilor pe pieţele externe.

Securitatea din domeniul culturologic − constă în crearea condiţiilor pentru dezvoltarea normală a societăţii moldoveneşti, protejarea patrimoniului cultural, tradiţiilor istorice şi normelor vieţii publice, păstrarea patrimoniului cultural valoros, a originalităţii sale.

Securitatea alimentară − este capacitatea economiei de a asigura ţara cu produse alimentare, indiferent de importuri, care, după volum şi conţinut caloric, să corespundă standardelor minime medicale.

În conformitate cu structura pericolelor, amenințărilor și riscurilor, este necesară elaborarea unei strategii de îmbunătățire a mecanismelor de implementare a politicii de securitate națională a Republicii Moldova în condițiile finalizării etapei de tranziție, ținînd cont de dinamica schimbării situației la nivel regional și global.

Aceste mecanisme reprezintă totalitatea componentelor sistemului, care constituie unitatea normelor politice şi juridice, instituţiilor, procedurilor şi normele de drept, care asigură eficiența securităţii naţionale şi fac posibilă neutralizarea sau eliminarea în timp util a posibilității de a aduce daune individului, societății și statului prin mijloace politice sau prin violență armată, precum și excluderea completă a acțiunilor militare pe teritoriul țării.