Dezvoltarea industriei IT. Rolul inteligenței artificiale în dezvoltarea Moldovei. Creșterea natalității. Măsuri suplimentare pentru repatrierea compatrioților care au emigrat în alte țări

Nu vom vorbi despre sistemele informaționale pentru afaceri - cu acest lucru agenții economici se pot descurca și se descurcă singuri. Vom vorbi despre dezvoltarea sistemelor informaționale de stat, ca o condiție obligatorie pentru capacitatea statului de a oferi servicii de calitate populației și businessului, precum și pentru posibilitatea de a asigura securitatea fizică, morală și economică a cetățenilor, a persoanelor juridice și a statului.

În anii 2000, Republica Moldova se număra printre statele cu cele mai dezvoltate sisteme informaționale de stat și era pe primul loc în lume în ceea ce privește viteza internetului și accesibilitatea la serviciile IT. Acest lucru s-a datorat în mare măsură gradului ridicat de digitalizare și integrare a bazelor de date și a sistemelor de stat, în baza codurilor de identificare unificate ale persoanelor fizice și juridice pentru toate sistemele informaționale. O mare realizare a Republicii Moldova a fost crearea întreprinderii de stat „Registru”, în gestiunea căreia au fost transferate aproape toate bazele de date ale persoanelor juridice și fizice, cu excepția Cadastrului, Inspectoratului Fiscal, Casei Naționale de Asigurări Sociale și Companiei Naționale de Asigurări în Medicină, precum și a sistemelor informaționale ale organelor de securitate și de drept, cu posibilitatea integrării acestora cu bazele de date ale ÎS „Registru”. «La sfîrșitul anilor 2000, ”Registru” oferea o gamă largă de servicii populației și companiilor din țară și furniza servicii publice rapid și calitativ. Odată cu venirea la putere a Guvernelor „liberale algoritmice”, această companie de stat, împreună cu bazele de date, a început să fie „împrăștiată” prin ministere, rămînînd doar cu funcțiile de documentare a populației - obiectul de interes al înalților funcționari și politicieni, cărora le plăcea să cumpere de peste hotare formulare pentru documente și să vîndă pașapoarte și cărți de identitate gata făcute.

În 2017, cînd puterea a trecut la democrații pragmatici, în baza întreprinderii ”Registru” a fost înființată Agenția Servicii Publice, din care mai face parte, Camera Înregistrării de Stat, Cadastrul, Serviciul Stare Civilă și Camera de Licențiere. A fost un pas înainte (sau mai degrabă înapoi în anii prosperi 2000) - astăzi Agenția Serviciilor Publice se dezvoltă cu succes, oferind serviciile solicitate de populație. Trebuie remarcat faptul, că sistemele informaționale ale statului în anii 2010 și prima jumătate a anilor 20, practic nu se dezvoltă, stăpînind realizările și ideile specialiștilor moldoveni din anii 90 ai secolului XX și anii 2000 ai secolului XXI. Motivul este pierderea, în urma numeroaselor reorganizări, a continuității între generațiile de funcționari-profesioniști în domeniul IT și, în consecință, lipsa în cadrul Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării a specialiștilor înalt calificați capabili să formuleze sarcini pentru crearea sistemelor informaționale de stat. De remarcat faptul, că astfel de sarcini devin din ce în ce mai numeroase în problemele privind formarea conținutului propriu pentru sistemele internaționale de inteligență artificială, legate de științele umaniste, precum și de sistemele de educație și formare a viziunii asupra lumii a tinerei generații, în problemele de control asupra pieței interne și a sistemului comercial, în problemele de prevenire a criminalității, sistemele de securitate a statului (informații și contrainformații) și altele.

În acest sens, se propune realizarea următoarelor măsuri:

9.1.1. Crearea Comitetului de Stat pentru Dezvoltarea Sistemelor Informaționale de Stat, subordonat Guvernului, cu următoarele funcții:

  • Verificarea (auditul) sistemelor informaționale de stat existente în vederea respectării Concepției...;

  • Crearea unei concepții generale, cu perspectivă, de dezvoltare a sistemelor informaționale de stat (inclusiv a inteligenței artificiale) ale Republicii Moldova;

  • Formarea și prezentarea spre aprobare Guvernului a sarcinilor de proiectare (stabilirea sarcinilor) a sistemelor informaționale de stat noi și de dezvoltare a celor existente și, în primul rînd, de creare a unui sistem de stat de protecție a spațiului informațional al țării de atacuri cibernetice;

  • Formarea sarcinilor pentru crearea sistemelor de inteligență artificială în scopul folosirii lor în administrarea instituțiilor publice și a statului în general, precum și pentru îmbunătățirea calității serviciilor prestate populației și persoanelor juridice;

  • Perfecționarea și crearea unui nou conținut cu privire la Republica Moldova în scopul popularizării acestuia în sistemele internaționale de inteligență artificială;

  • Gestionarea departamentelor (întreprinderilor) de stat care prestează servicii digitale complexe de stat populației și persoanelor juridice.

9.1.2. Pentru dezvoltarea economiei Republicii Moldova, inclusiv implementarea unui set de măsuri pentru promovarea substituirii importurilor și dezvoltarea provinciei, va fi nevoie de forță de muncă. Există două opțiuni pentru rezolvarea acestei probleme:

  • Importul forței de muncă din țările asiatice și africane;

  • Crearea condițiilor pentru întoarcerea compatrioților care au emigrat din Republica Moldova și sînt gata să revină, cu condiția că vor avea locuri de muncă bine plătite.

Considerăm că statul trebuie să întreprindă toate măsurile, inclusiv cele ne-standard, pentru a-i readuce pe moldoveni acasă. În acest sens, este necesară crearea unui Comitet de Stat pentru repatrierea compatrioților, care să aibă următoarele sarcini:

  • Crearea unui sistem informațional pentru înregistrarea tuturor cetățenilor moldoveni care se află peste hotare mai mult de 90 de zile, cu indicarea datelor de contact din străinătate și din țară;

  • Cu implicarea structurilor Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene și a altor organe de stat care dețin orice informație despre cetățenii moldoveni aflați peste hotare, precum și a conducătorilor autorităților locale, organizarea colectării datelor și gestionarea sistemului informațional sus-menționat. Este vorba despre colectarea datelor de contact privind emigranții moldoveni care doresc să revină în patrie, despre preferințele acestora în ceea ce privește ocupația și salariul, condițiile eventualei reveniri în patrie după primirea unei oferte de muncă avantajoase...;

  • Prestarea serviciilor de asigurare cu angajați și forță de muncă a potențialilor investitori în crearea industriilor de substituire a importurilor, pe de o parte, și acordarea asistenței depline cetățenilor moldoveni care doresc să revină în patrie, pe de altă parte;

  • Promovarea ideilor strategiei de dezvoltare a Republicii Moldova, privind oportunitățile din țara natală, precum și privind oportunitățile de angajare disponibile în rîndul emigranților, prin crearea de materiale informative pe Internet, precum și distribuirea de materiale tipărite la punctele de trecere a frontierei, în aeroporturi și gări.

O contribuție importantă în organizarea acestei activități ar trebui să fie oferită de ambasadele și consulatele Moldovei din străinătate, una dintre sarcinile principale ale cărora ar trebui să fie promovarea Strategiei de dezvoltare a Republicii Moldova în rîndul imigranților moldoveni, precum și sprijinirea întoarcerii acasă a cetățenilor moldoveni.

În vederea stimulării natalității în țară, se propune implementarea următoarelor măsuri:

  • Acordarea unui împrumut ipotecar familiei tinere pentru achiziționarea unei locuințe pe o perioadă de 25 de ani, cu un termen de rambursare de 3 ani, statul plătind 25% din rata împrumutului la nașterea primului copil;

  • Aceleași condiții la nașterea celui de-al doilea copil, dar cu o vacanță de rambursare a împrumutului de 5 ani, iar statul achită 50% din rata împrumutului;

  • Aceleași condiții la nașterea celui de-al treilea copil, dar cu plata de către stat a 75% din rata împrumutului;

  • Aceleași condiții la nașterea celui de-al patrulea copil și a copiilor următori, cu acoperirea integrală de către stat a dobînzii aferente creditului ipotecar;

  • Condițiile indicate mai sus se vor referi la cetățenii moldoveni care doresc să se întoarcă în Patrie împreună cu copiii lor, cu condiția ca copiii acestor familii să învețe în instituțiile preșcolare și în școlile din Moldova.