Sarcinile principale ale dezvoltării Moldovei în procesul civilizațional contemporan
Soluţionarea problemelor stringente este posibilă în baza formării strategiei naţionale de dezvoltare a Republicii Moldova, care trebuie să conţină obiective clar formulate pe termen lung, mecanisme şi mijloace pentru a le atinge, precum şi indicatori concreţi ai unei dezvoltări calitativ noi.
Strategia ar trebui să răspundă la întrebarea prin ce mijloace, resurse şi în ce ordine a priorităţilor în societatea moldovenească reformată vor fi asigurate stabilitatea evolutivă a dezvoltării socio-economice, creșterea permanentă a nivelului de trai al populației, menţinerea păcii civile şi integrităţii statale, precum și echilibrul intereselor civile, interacțiunea civilizată și acordul diferitor forțe politice cu privire la problemele-cheie în dezvoltarea statului moldovenesc modern.
Strategia de dezvoltare ar trebui să asigure mobilizarea resurselor societăţii moldoveneşti, să implice întregul său potenţial pentru realizarea proiectelor de importanţă naţională. De asemenea, este necesar de formulat un sistem de priorităţi politice şi juridice, norme şi valori, capabile să direcţioneze procesele de reformare a Republicii Moldova în sfera asigurării suveranităţii sale, restabilirea integrităţii teritoriale şi apărarea intereselor naţionale, tranziţia de la poziţiile de stabilizare din sfera socio-economică la dezvoltarea economică accelerată.
În domeniul reformării puterii, obiectivul strategic principal va fi transformarea statului într-un instrument eficient al societăţii cu scopul îmbunătățirii bunăstării generale. Acest scop va fi realizat prin crearea unui sistem eficient de guvernare, bazat pe principiul democraţiei şi responsabilităţii necondiţionate a clasei politice în faţa poporului pentru dezvoltarea ţării, în condiţiile controlului democratic al poporului asupra conducătorilor din aparatul administrativ şi al funcţionarilor publici.
Anume un stat eficient şi modern, instituţiile sale publice, înarmate cu o strategie de dezvoltare bine gîndită, vor asigura independenţa, suveranitatea şi integritatea teritorială a Republicii Moldova, vor crea condiţii pentru dezvoltarea economică şi socială a ţării, pentru prosperarea ştiinţei şi culturii, pentru formarea unei păci și înțelegeri civile durabile.
Pentru asigurarea unei guvernări eficiente trebuie să fie respectate cu stricteţe normele prevăzute în Constituţie, un sistem politic democratic dezvoltat, o concurenţă politică sănătoasă între principalele partide şi mişcări sociale, un nivel mai ridicat al culturii politice şi al activităţii cetăţenilor, eligibilitatea organelor de conducere într-un proces electoral corect şi transparent, separarea puterii legislative, executive şi judiciare, o autonomie locală mai largă, împreună cu o structură bine constituită şi mai ales ierarhică a puterii, care funcţionează eficient „de la primărie pînă la preşedinte”, formarea interesului personal al majorității cetățenilor și familiilor în dezvoltarea statului lor, o participare activă şi angajată a societăţii civile în soluţionarea problemelor ţării.
Nu mai puţin important pentru societate este un sistem al puterii de stat eficient şi transparent, debirocratizat şi curățat de corupţie, care prestează servicii publice de calitate întregii societăţi şi cetăţenilor, în mod particular, activităţile sale fiind orientate spre realizarea obiectivelor strategice trasate de către societate.
Un sistem judiciar independent şi eficient, subordonat oamenilor, va permite cetăţenilor ţării, asociaţiilor obşteşti, agenţilor economici, populaţiei în general să poată rezolva problemele conflictuale din toate sferele vieţii publice, inclusiv în relațiile cu statul, la costuri minime și în strictă conformitate cu legea.
Trebuie supuse unei reformări radicale instituţiile securităţii naţionale şi sistemului judiciar, care să funcţioneze în condiţiile unui control democratic eficient, cu competenţe clar definite, într-un cadru exclusiv legal, iar prioritatea primordială a acestor organizaţii ar trebui să fie studierea amenințărilor interne și externe, elaborarea unor recomandări pentru conducerea politică cu privire la aceste aspecte, acțiuni concrete pentru lupta împotriva acestor amenințări, precum și protecţia persoanelor împotriva infracțiunilor.
În domeniul modernizării economiei, direcţia strategică constă în dezvoltarea cu succes a ţării, prin crearea unui sistem economic extrem de competitiv, bazat pe principiul libertăţii economice a omului, iniţiativa sa antreprenorială şi participarea eficientă a statului la stimularea activităţii economice, care contribuie la autorealizarea cetăţenilor, dezvoltarea industriei și provinciei, creşterea veniturilor cetăţenilor şi reducerea sărăciei.
Cu toate acestea, în prezent, regimul democrației gestionate, slăbind extrem de mult contra-elitele și privîndu-le de posibilitatea de a concura pe picior de egalitate cu elita de la guvernare, nu duc la modernizarea progresistă profundă, necesară pentru dezvoltarea ţării şi păstrează multe dintre dezechilibrele şi punctele slabe ale sistemului socio-economic apărut în anii 1990 (structura lipsită de transparenţă a distribuirii proprietăților şi a resurselor naţionale, corupţia în organele puterii de stat, nivelul de trai scăzut al majorității populaţiei, sistem financiar-bancar slab, incapabil să finanțeze eficient creșterea economică a țării, businessul și familiile, nivel scăzut de salarizare a lucrătorilor din administrația de stat, educație și sănătate și multe altele).
Creșterea economică în ţară este nesemnificativă, extensivă și se bazează, în mare parte, pe banii trimiși în țară de cetățenii care lucrează peste hotare.
Scopul principal al modernizării economice este eradicarea sărăciei, depășirea, într-o perioadă istorică scurtă, a decalajului dintre nivelul de dezvoltare economică a Moldovei și cel al țărilor europene. Creșterea calitativă a eficienței economiei moldovenești va face posibilă transformarea Moldovei dintr-o țară care își exportă forța de muncă și importă mărfuri străine, energie și materii prime, precum și capital, într-o țară exportatoare de bunuri și servicii cu valoare adăugată ridicată.
Punerea în aplicare a programului de dezvoltare economică va permite dezvoltarea industriei, agriculturii și provinciilor moldovenești, creînd condiții pentru întoarcerea în țară a majorității emigranților moldoveni. Asigurarea stabilității piețelor externe pentru a garanta exportul de bunuri tradiționale moldovenești și realizarea unui echilibru între importuri și exporturi, în paralel cu dezvoltarea potențialului productiv al provinciei, ar trebui să fie, de asemenea, un obiectiv strategic pe termen lung. În același timp, obiectivul-cheie al dezvoltării strategice a economiei moldovenești ar trebui să fie crearea unei societăți, în care oamenii să trăiască în prosperitate, într-o natură frumoasă, cu aer curat, cu produse alimentare și bunuri de consum ecologice, calitative și accesibile. O societate, în care generația tînără să poate beneficia de o educație de calitate, precum și de oportunități de dezvoltare pe termen lung.
Eforturile deosebite ale statului şi cercurilor de afaceri ale ţării vor fi direcţionate spre formarea unor instituţii economice moderne, care vor contribui la dezvoltarea sistemului de finanţare a afacerilor, la stimularea activităţii antreprenoriale şi motivarea cetăţenilor de a lucra, un climat investiţional şi antreprenorial favorabil, distribuția uniformă a activității economice în întreaga țară, asigurarea unui nivel ridicat de libertate economică.
Elaborarea, cu participarea activă a statului și a societății civile moldovenești, a programelor de stat de dezvoltare economică, cu accent pe direcţia ecologică pronunțată, implicarea mediului de afaceri privat în realizarea acestora, stimularea businessului din provincie, încurajarea creării de producții de substituire a importurilor, excluderea din circulația în țară a articolelor și mărfurilor fabricate din materiale artificiale, care au analogii ecologice din materiale naturale, încurajarea producerii și circulației interne a mărfurilor fabricate din materiale naturale, dezvoltarea marilor instituţii financiare cu capital naţional şi un sistem de finanţare al economiei, acestea sînt, în general, verigile-cheie ale strategiei de creştere economică.
În domeniul politicii sociale, obiectivul strategic este crearea unor instituţii eficiente de stat, publice şi private, pentru a dezvolta capitalul uman: sisteme de educaţie şi sănătate de nivel mondial, bazate, însă, pe experienţa istorică a strămoşilor şi înţelegerea proprie a tendinţelor de dezvoltare în aceste domenii, a culturii şi sportului, care să păstreze şi să sporească capacităţile potenţialului uman al Republicii Moldova, sistemul sprijinului social, care ar oferi asistenţă eficientă grupurilor vulnerabile ale populaţiei, fără a încuraja, în acelaşi timp, parazitismul.
Reorganizarea sistemului de dezvoltare socială trebuie să vizeze atingerea următoarelor obiective strategice:
În primul rînd, să asigure o protecţie efectivă maximă a grupurilor social-vulnerabile ale societăţii - cetăţenilor, care nu au capacitatea să soluţioneze de sine stătător problemele sociale şi în mod obiectiv au nevoie de sprijin din partea statului. Este vorba, în primul rînd, despre pensionari și invalizi, ale căror pensii trebuie să fie majorate substanțial și indexate permanent la rata inflației.
În al doilea rînd, trecerea la politica bazată pe modelul „statului solidar”, care asigură o redistribuire a cheltuielilor sociale în favoarea celor mai vulnerabile pături ale populaţiei, cu o reducere concomitentă a transferurilor sociale către familiile înstărite.
În al treilea rînd, asigurarea accesului cît mai larg la bunurile sociale de bază, care includ, întîi de toate, oferirea serviciilor în domeniul sănătăţii şi învăţămîntul general.
În al patrulea rînd, crearea unor astfel de condiţii economice pentru populaţia aptă de muncă, care ar permite cetăţenilor să-şi asigure un nivel mai înalt al consumului social și dezvoltării spirituale din contul propriilor venituri, inclusiv servicii mai bune în domeniul învăţămîntului şi al sănătăţii, un nivel decent al vieţii la o vîrstă înaintată.
În al cincilea rînd, constituirea instituţiilor în domeniul social-cultural care ar asigura mobilizarea totală a mijloacelor populaţiei şi ale agenţilor economici, utilizarea eficientă a acestora, iar pe această bază – asigurarea unei calităţi înalte şi a unor posibilităţi vaste de alegere a bunurilor publice şi serviciilor sociale oferite populaţiei.
Programul de reforme sociale va oferi reperele, care vor permite elaborarea unei politici sociale, bazate pe resursele și oportunitățile de care dispune statul. Numai că în acest caz, politica socială activă nu va avea rolul de limitator, ci de catalizator al creşterii economice. În același timp, statul nu își va slăbi eforturile de oferire a asistenței sociale şi prestarea serviciilor din domeniul sănătăţii şi învăţămîntului acelei părţi a populaţiei, care fără ajutor din partea statului ar fi lipsită de acces la beneficiile sociale de bază.
Progresul socio-economic în Moldova este imposibil fără dezvoltarea şi creșterea prioritară a nivelului învăţămîntului, ştiinţei şi culturii.
În domeniul învăţămîntului, ştiinţei şi culturii, obiectivul strategic principal este formarea unei personalităţi cu o moralitate înaltă, armonioasă, social adaptată, responsabilă şi activă, profund interesată de un viitor prosper al statului, ca principală condiție pentru dezvoltarea eficientă a societății. Sistemul educațional trebuie să ofere cunoștințe despre realizările moderne ale științei și tehnologiei, sistemele informaționale avansate și schimbarea rolului omului în era inteligenței artificiale avansate. Un obiectiv nu mai puțin important pe termen lung este afirmarea valorilor spirituale și morale, păstrarea identității moldovenești, a patrimoniului istoric și cultural, sporirea valorilor naționale, crearea condițiilor pentru asigurarea păcii și armoniei civile, consolidarea și armonizarea relațiilor interetnice în societate.
Educaţia joacă rolul principal în dezvoltarea personalităţii omului, creşterea economică a ţării şi consolidarea relaţiilor sociale în cadrul societăţii. Existența în țară a unui sistem de educație de calitate la toate nivelurile oferă oportunitatea de a educa elita națională în baza propriilor valori, de a insufla acestor oameni sentimentul de patriotism și dragoste pentru țara lor, de a reduce migrația celor mai strălucite minți, de a introduce un element suplimentar de stabilitate în societate și de încredere a oamenilor într-un viitor la ei acasă.
Anume din acest motiv obiectivul strategic al acestui domeniu este sprijinul oferit învăţămîntului − unul dintre drepturile fundamentale ale omului, ridicarea calităţii învăţămîntului prin diversificarea conţinutului său şi a metodelor; atragerea în sistemul de învăţămînt a celor mai talentaţi, pregătiţi din punct de vedere profesional oameni, care au principii morale sănătoase, prin crearea unui sistem de evaluare a nivelului cunoştinţelor elevilor şi studenţilor, care să excludă abordarea subiectivă, să promoveze inovaţiile, dar şi schimbul de bune practici și promovarea unui dialog politic în domeniul educației.
Sistemul de educaţie şi de instruire a tinerei generaţii trebuie să se bazeze pe valori morale, etice, elaborate de civilizaţia umană, formînd, în acelaşi timp, sentimentul de patriotism şi mîndria naţională a cetăţeanului Republicii Moldova.
Problemele critice ale învăţămîntului − calitatea şi importanţa lui, calificarea personalului didactic; programele de studii, cursuri, evaluarea obiectivă a cunoştinţelor, accesul egal, libertatea de alegere, angajarea, eficienţa şi finanţarea, nu ţin numai de educaţie, ele depind de calitatea guvernării şi a situaţiei socio-economice concrete. În acest context, optimizarea sistemului de învăţămînt ar trebui să devină una dintre priorităţile principale ale strategiei naţionale de dezvoltare a Republicii Moldova.
Dezvoltarea ştiinţei ar trebui să fie axată, în primul rînd, pe elaborarea recomandărilor privind îmbunătăţirea calităţii vieţii şi a mediului de trai al omului, restaurarea fondului de seminţe a culturilor de cereale, leguminoase, legume şi puieți de plante ecologic pure, folosite de către om în calitate de hrană, studierea legăturilor dintre activităţile omului şi fenomenele naturale, inclusiv a dezastrelor naturale, efectele nocive ale mărfurilor moderne de consum şi a produselor alimentare asupra sănătăţii omului şi a mediului înconjurător, crearea unor industrii moderne înalt tehnologizate, bazate pe „economia cunoașterii”, care să producă produse competitive și ecologice.
Ecologizarea producţiei industriale, introducerea tehnologiilor ecologice (fără deşeuri), aplicarea unor sisteme moderne performante de purificare a apei şi aerului, reciclarea deşeurilor de producere, vor fi sarcini prioritare ale instituţiilor ştiinţifice de cercetare.
Sarcina cea mai importantă a dezvoltării ştiinţei ar trebui să devină utilizarea eficientă a fondurilor alocate pentru dezvoltarea ei, aplicarea metodei proiectelor pentru finanţarea ştiinţei, introducerea sistemului de monitorizare a rezultatelor planificate. În același timp, trebuie avut în vedere faptul, că sarcina principală, nu mai puțin importantă decît știința în sine, este crearea unui sistem științific de stabilire și formulare a sarcinilor științifice. De trasarea corectă a obiectivelor depinde în mare parte, la etapa actuală, eficacitatea rezultatului. Stabilirea sarcinilor și monitorizarea punerii lor în aplicare ar trebui separate de instituțiile științifice, pentru care ar fi recomandabil de creat în cadrul Guvernului o direcție specială.
Trebuie majorat rolul ştiinţei, ca fundament la luarea deciziilor de perspectivă, dar şi la stabilirea strategiilor politice corecte pentru dezvoltarea stabilă a ţării.
Statul trebuie să contribuie la dezvoltarea ştiinţelor fundamentale şi aplicate, ştiinţelor naturii şi tehnologice, în primul rînd, în domeniile în care Moldova are posibilitatea să concureze cu succes cu realizările din străinătate. În domeniul ştiinţelor umanitare şi sociale, statul va contribui la dezvoltarea cunoaşterii, cercetării şi organizării cooperării intelectuale, impulsionînd astfel transformările sociale, bazate pe respectarea idealurilor dreptăţii, libertăţii şi demnităţii umane.
Nu vom publica statistici și cifre care să demonstreze starea actuală a lucrurilor și, respectiv, cifrele pe care intenționăm să le atingem. Este evident, că sarcina principală a oricărei guvernări este obținerea stabilității și îmbunătățirea constantă a bunăstării populației, dorința de a convinge oamenii de valoarea, misiunea istorică a statului lor și perspectivele bune ale acestuia, de a educa tînăra generație în dragostea față de neam și Patrie, formînd o națiune de optimiști profund interesați și încrezători în viitorul frumos al Republicii Moldova.
În această lucrare vom publica nu cifre, dar măsuri concrete și pe înțelesul multora, implementarea cărora, într-o perioadă scurtă de timp, va duce societatea și statul nostru spre prosperitate!